Olie catchtank
Waarom een Olie Catchtank?
In een competitieauto wilt u de motor en het inlaattraject zo schoon mogelijk houden. Door de eigenschap van de moderne auto worden alle vuile stoffen vaak weer terug aangezogen het inlaattraject in. Dit is doordat de auto zo ‘schoon’ mogelijk moet zijn. Los gezien van deze ‘schone’ werking wil je dit als autosport liefhebber eigenlijk niet hebben. Je wilt dat de motor zo schoon mogelijk blijft, evenals het luchtinlaattraject. Wanneer de oliedampen aan worden gezogen en verbranden in de cilinder kan het lambda signaal beïnvloed worden en daarmee ook de afstelling van de auto.
Om de zorgen dat de olie niet word gerecirculeerd wordt vaak een olie catchtank geplaatst. Dit tankje wordt als het ware als opvang tank gebruikt om alle oliedampen en olie slush op te vangen. Zo’n aluminium olie catchtank is voorzien van een aantal aansluitingen waarop slangen kunnen worden aangesloten. Deze slangen zitten aangesloten op de motor waar de carterdampen uitkomen. Dit kan bijvoorbeeld op het kleppendeksel zijn of op een andere plaats waar een carterventilatie gemonteerd zit. Dit kan variëren per voertuig.
Ons aanbod olie catchtanken
Ons aanbod telt diverse varianten. De wat goedkoper geprijsde oil catch tank is vaak voorzien van een vaste aansluiting voor de slangen. Deze kunnen niet gewisseld worden qua diameter van slangpilaar. De wat duurdere modellen olie catchtank zijn voorzien van verwisselbare slangpilaren, zodat u diverse slangmaten erop kunt monteren. Tevens kunt u de aansluitingen hier wisselen van links naar rechts, zodat de olie catchtank voor zo goed als iedere auto gebruikt kan worden. Ook het peilglas kan van links naar rechts verplaats worden. Het peilglas zorgt ervoor dat u vanaf de buitenkant kunt zien wat het niveau van de olie is in de tank.
Het is belangrijk dat de oil catch tank kan ademen. De carterdampen worden in het tankje geblazen. Zonder retour of ontluchting zal deze tank opblazen. De meeste catchtanks zijn voorzien van een luchtfilter of een beluchtingsdop om de druk uit de tank te blazen. Wanneer er geen beluchting op de tank zit zul je moeten zorgen dat de druk wel uit de olie catchtank kan gaan door middel van bijvoorbeeld een slang aan te sluiten.
Let op: door strenge milieueisen zou het kunnen zijn dat aanpassingen aan het carterventilatiesysteem opgemerkt wordt door het motormanagementsysteem, waardoor er eventueel storingen kunnen optreden. Ook de regelgeving over het aanpassen van het carterventilatiesysteem door middel van een oil catch tank kan veranderen. U dient zelf te controleren wat wel en niet mag volgens de wet.